ErikF78

Vilka växter odlar du eller gillar bäst. Var håller du till och hur länge har intresset funnits
ErikF78

ErikF78

Inläggav ErikF78 » ons apr 15, 2015 4:47 pm

Är en IT-student som bor utanför Örebro.

Köpte min första köttätare på Trädgårdsmässan i Älvsjö för 3 år sedan...av ovan nämnde man ;) En nepenthes-stickling av sanguinea X ramispina. Tog väl ett halvår eller så på fönsterbrädan innan den satte fart å började växa. Den ser dock inte lika glad ut längre, men har de senaste 2 mässorna köpt på mig allt fler sticklingar. Tror jag har "HELA" 6st olika nepentes och diverse sarracenia mm.

Har alla mina neppar i ett litet "terrarium", vilket jag befarar kanske inte är så bra för alla arterna...

Gjorde förra året en egen liten myr i en murarbalja, där jag planterade en del olika sarracenior....tyvärr lät jag dom stå ute helt oskyddade hela vintern...men förhoppningsvis kommer dom igen nu när värmen och solen blir allt starkare.

Har även testat att köpa ett gäng nepenthes-frön på E-bay, men som förväntat så tog sig inga...

I övrigt gillar jag att odla chili, jag å sambon har lite olika orkidéer och jag försöker odla några palmer (sambon är pelargonist).

Satte nyss upp en 6m odlingstunnel på gården som skall husera säsongens växter!

Dr Nepsson

Re: ErikF78

Inläggav Dr Nepsson » fre maj 01, 2015 8:06 am

Kul :D Välkommen.

Ett tips är att inte lita på alla dessa säljare Ebay, speciellt inte när det gäller frön. De kan ofta vara gamla och rätt omöjliga att få att gro. Det finns några bra som man kan lita på, kommer inte ihåg deras namn nu men det finns poster om det på amerikanska forum.

Återgå till "Berätta om dig"