Led för fullgod belysning av nepenthes?

Bevattning, Belysning, Jord&Näring
ErikF78

Led för fullgod belysning av nepenthes?

Inläggav ErikF78 » tis apr 28, 2015 3:36 pm

Om man vill kunna ha en nepenthes långt in i ett rum, dvs utan direkt solljus...hur mycket belysning behöver man då för en lite större planta?

Funderar på om man enkelt skulle kunna bygga sig en liten LED-armatur med t.ex 10W eller så och hänga över plantan. Under förutsättning att man har lins på t.ex 90 eller 120 grader...hur mycket watt behöver man för att ge fullgod belysning?

Vilken färgtemp skall man välja om man kör LED?

Dr Nepsson

Re: Led för fullgod belysning av nepenthes?

Inläggav Dr Nepsson » fre maj 01, 2015 7:53 am

Nu är inte jag så bra på LED men vill minnas att man förut propagerade för att man skulle ha så mycket som 100-200W till sina terrarium på amerikanska forum, dock handlade det om lysrör. Nu vet jag att det räcker med lite mindre än så och med LED ännu mindre dock inte exakt hur många W med LED som är minimum. Skulle tro att om din planta får lite spilljus från fönster så borde det räcka med en mindre LED ovanför växten om den inte är stor plantan. Du kanske kan försöka komma upp till 15-20W då eller köra med 2 st LED för säkerhetsskull? Jag föredrar kallvita både för att det blir finare och för att resultatet blir bättre än enbart röda/blåa enl studier. Varmvita som är vanligast i vardagshandeln går ju med men det är inte optimalt och ska väl ge mer långa, gängliga plantor. Dock så går det ju bra för vissa med gult spektrum, tänker på alla som odlade med HPS med framgång tidigare.

Återgå till "Odling"