Dagens bild

Tips om att fotografera och filma växter in action etc...
Dr Nepsson

Dagens bild

Inläggav Dr Nepsson » mån mar 30, 2015 8:20 pm

Tänkte att vi på skoj kan starta en bildtråd, antingen som dagens bild eller mer som en tävling om månadens bild så som många kör med på amerikanska forum. Oskriven regel är att trådskaparen skall börja men jag sitter tyvärr på fel dator just nu. Återkommer imorgon med ett bidrag. Tycker vi kan accceptera alla arter för att få lite liv och så att alla kan bidra ;)

Dr Nepsson

Re: Dagens bild

Inläggav Dr Nepsson » fre apr 03, 2015 5:17 pm

Welcome to the jungle 8-)

Bild

Dr Nepsson

Inläggav Dr Nepsson » tis apr 14, 2015 2:23 pm

Det blommar för fullt så lägger upp en långpost med blombilder!

Bild

En mindre behaglig lukt från blomman som gömmer sig bakom...

Bild

Har en 5 st som blommar samtidigt så "doften" var kraftigare än vad man förväntade sig... inte direkt mild lukt som från asblommor, så de åkte ut på balkongen tills vidare.

Bild

Jag verkar ha flera av samma sort fast jag blev lovad olika färg på alla så om någon är intresserad av att köpa en knöl så kan jag tänka mig att sälja ett par. De ska blomma om igen senare i sommar, två blomningar per säsong tydligen.

Bild

En del Sarracenia som blommar fortfarande, denna är den senaste och kommer från mässan.

Bild

Nepsson3

Inläggav Nepsson3 » sön feb 28, 2016 7:28 pm

Bild

Vårkänslorna börjar infinna sig... Därmed en liten bild på blandade droseror (+en cephalotus) inkl vanlig capensis, röd variant, kort knubbig variant samt ett par binator i bakgrunden, tror det är en vanlig dichotoma samt en giant variant.

JMHoff

Inläggav JMHoff » tis mar 01, 2016 11:18 am

Riktigt bra, det är härligt att se hur de blir glada när solen dyker upp! Mina drosera drog sig tillbaka denna vinter pga tekniska fel precis på de kallaste vinterdagar...men hoppas på att de kommer tillbaka från rötterna.

Nepsson3

Inläggav Nepsson3 » fre mar 04, 2016 8:00 pm

Hittade några gamla bilder som jag aldrig hann posta förut... Lite högländare, bl a lowii samt robcantleyi när den började ta sig precis och producerade lite större kannor:

Bild

Bild

Bild

Nepsson3

Inläggav Nepsson3 » sön maj 01, 2016 7:20 am

Så här efter mässan tyckte jag det va dags för lite uppdatering i bildtråden!

Lite vårrensning och utflytt av en de flesta högländare. Ormbunkar hade tagit över hela terrariet!

Bild

Robcantleyi som blivit rätt mycket större på ett år och veitchii x lowii bakom

Bild

D. lusitanicum - ny, aldrig provat, ska va rätt svår

Bild

Robcantleyi igen

Bild

Bild

Äntligen fått tag i denna röda variant av ampullaria också

Bild

JMHoff

Inläggav JMHoff » mån maj 02, 2016 9:20 pm

Snygga neps, har du dem i ett terrarium, eller?

Nepsson3

Inläggav Nepsson3 » tis maj 03, 2016 8:10 am

Nepparna är alla i terrarie men har lite annat jag odlar på fönsterbrädan med, en del under extra LED ljus:

Bild

Bild

Bild

Bild

"Lillen" jag har fått av dig Murevärn börjar bli vuxen :P

Bild

Bild

Har ett till nytt litet växthus där jag nu stuvat om lite för att få plats med ett par nya växter från mässan. Har även ett litet drivhus i plast där f n en arme av små venusar växer till sig. Hade tyvärr inte tid att härda av några fina exemplar till denna mässa men nästa år.

Bild

Växer även en och annan liten orkidé där samt D.adelae som börjat sprida sig ut ur krukan:

Bild

Återgå till "Fota o Filma"