Joppe K

Vilka växter odlar du eller gillar bäst. Var håller du till och hur länge har intresset funnits
joppe_k

Joppe K

Inläggav joppe_k » lör apr 04, 2015 6:24 pm

Hej alla!

Jag heter egentligen Johan och bor i Stockholm.

Växter av olika slag har jag odlat hemma i snart 15 år. Under många år var jag väldigt intresserad av orkidéer och medlem i svenska orkidésällskapet. Nuförtiden har jag bara kvar en bråkdel av alla orkidéer jag hade förr, men jag gillar fortfarande att odla t.ex. Masdevallia.

En av de knasigare sakerna som jag odlat i mitt liv är en trädormbunke (Dicksonia squarrosa) som jag hade i mitt studentrum under en droppbevattning som gick på självtryck:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dicksonia_squarrosa
Det gick bra i mer än 2 år ända tills jag flyttade ifrån mitt studentrum. Jag tycker att trädormbunkar är magiskt majestätiska. <3

Köttätande växter är en sak jag börjat med mer under senare år. Det började (liksom säkert för många andra) med att jag köpte lite köttätande växter från Murevärn på trädgårdsmässan. :) Under åren har jag odlat bland annat pygmésileshår, Drosera regia, Cephalotus, Darlingtonia, Heliamphora nutans, lite olika Pinguicula, allsköns blåsörter och en och annan Nephentes. Dessa dagar har jag ett mindre antal flugtrumpeter, sileshår, pingar och blåsörter inne och ute på balkongen.

Återgå till "Berätta om dig"